dinsdag 6 december 2016

Consuminderen


Het is een echte trend geworden  "consuminderen"
Wat is consuminderen nu eigenlijk?
Als ik het letterlijk neem is het minder consumeren.....
Maar wat is consumeren? Consumeren is afgeleid van consumptie.
Consumptie is eten/drinken? Dat zijn dingen die ik nog gewoon doe, zou ook niet goed zijn als ik het niet meer deed. Al mogen er best een paar kilootjes af, maar dat terzijde.


Er gaan echter geen restjes meer naar de hond (is op doktersadvies toch op dieet) maar worden door ons zelf opgemaakt. Dat is dus wel consuminderen.

Want ook minder kopen hoort bij consuminderen en dat doen we op deze manier.

Ook consuminder ik op water en stroom.

Ook koop ik veel minder dan voorheen en ben overbodige spullen aan het verkopen/weggeven of -gooien
Uiteraard komt er nu dus ook veel minder meuk binnen

Voorheen kocht ik tussendoor voor mezelf al een nieuwe fles parfum als de huidige bijna op was. En nu betrap ik mezelf erop, dat ik steeds zuiniger ging doen, zodat ik toekwam tot mijn verjaardag. En dat is gelukt ! Is dat ook consuminderig?

In mijn optiek is consuminderen voor iedereen anders.
Ik consuminder vooral in dingen die gewoonweg teveel waren, teveel deed 
Al bij al word ik toch steeds meer een consuminderaar.

Hoe gaat het jou af, of zat dit altijd al in je?

3 opmerkingen:

  1. Ik merk de laatste maanden (sinds de scheiding vooral) dat ik veel minder nodig heb.
    Bij mij is het dus echt iets van de laatste tijd, alle overbodige dingen, waaronder mijn ex dus hahahaha, heb ik allemaal achter gelaten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voor mij betekent consuminderen bewust consumeren en bewust kopen en niet kopen van dingen waarvan ik weet dat ze toch in de kast gaan liggen verstoffen. En inderdaad; zuinig met energie. Gas is hier vrij eenvoudig, het is buiten 6 graden en hier binnen 21 zonder dat de verwarming aanstaat. Leve de buren die wel stoken in mijn flat! Geen eten weggooien, restjes opmaken, zo min mogelijk afval produceren. Ik heb een ruime voorraadkast met lang houdbare spullen die ik in de bonus koop. Ik heb niet veel kleding meer, maar wel genoeg. En ja, ik heb nog steeds veel schoenen/laarsjes, maar ja, omdat ik er zo veel heb, slijten ze niet... En zo is consuminderen mijn tweede natuur geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het zat zeker niet in mij. Maar vooral door het lezen van blogs ben ik minder dingen gaan kopen.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen