dinsdag 19 januari 2016

Carrière Switch.


Mijn carrièreswitch

De inspiratie over een blog over carrière switch kreeg ik van een andere Blogger,  blogtrommel.com Hartelijk dank hiervoor.



* 21 jaar geleden, startte mijn man een eigen bedrijf waarvoor ik de administratie voor mijn rekening nam. Hier had ik geen opleiding voor gevolgd en ben toen een cursus boekhouden gaan volgen. De praktijk en die cursus, kon ik goed combineren ook met de zorg voor onze kinderen. Dat was eigenlijk mijn 1e carrièreswitch, daarvoor was ik thuisblijfmoeder en deed de administratie van het bedrijf erbij. Dit kon vanuit huis, dus werkte ik eigenlijk parttime. Ons bedrijf groeide zo hard, dat er personeel aangenomen moest worden. Onze kinderen werden groter en hadden minder zorg nodig en ik ging steeds meer uren maken en werkte vaak meer dan fulltime time.

* 14 jaar geleden is manlief zonder personeel verder gegaan als zzp'er en doet dit nog steeds succesvol.
Ik had ineens zeeën van tijd en ging van een 60-urige werkweek naar een 1- urige werkweek.
De beslissing om weer in loondienst te gaan werken was snel gemaakt.
Omdat een eigen bedrijf met personeel veel stress met zich meebrengt wilde ik het liefst werk doen zonder echt na te hoeven denken.
Dus schreef ik me in bij een uitzendbureau en kon meteen voor 40 uur per week beginnen bij een productiebedrijf.  Al snel kreeg ik een vast contract aangeboden en van lieverlee steeds meer verantwoordelijkheden en een leidinggevende functie. 

Mijn bloed begon weer te kriebelen toen dochterlief haar kraamopleiding ging doen. Baby's...... mijn passie......maar och ik was inmiddels te oud, maar volgens dochter waren haar klasgenoten zelfs ouder dan ik toen was..........  mijn 2e carrièreswitch. 

* Dus 8 jaar geleden gesolliciteerd bij mijn huidige werkgever en die betaalde mijn opleiding voor kraamverzorgende, terwijl ik bij hun mijn stage-uren kon maken. Tijdens mijn opleiding kreeg ik de helft van het salaris wat ik gewend was, maar gelukkig was dat destijds geen probleem, omdat manlief de kost goed kon verdienen en ik dus mijn passie kon volgen. Uiteindelijk hebben dochterlief en ik tegelijkertijd onze diploma's gehaald, hoe bijzonder is dat?
Dit was de beste carrière switch die ik ooit heb kunnen doen, ik haal zoveel voldoening uit mijn werk en heb een half jaar geleden op eigen verzoek mijn contracturen laten verhogen.
Ik betwijfel of ik ooit nog eens een carrière switch zal maken, ik zit echt op mijn plek en houd dit met gemak vol tot mijn pensioen. Daarnaast zit ik ieder jaar weer hoger in de salariëringschaal (is dat een goed woord?) en krijg onregelmatigheidstoeslag, wat behoorlijk aan kan tikken, het is dus elke maand weer een positieve verrassing hoeveel salaris er over gemaakt wordt. 
Kortom, ik ben een zeer tevreden mens.

Heb jij ook een of meerdere keren een carrière switch gemaakt ?

5 opmerkingen:

  1. Nou ik werk sinds ik van school afkom (vwo)in de gezondheidszorg, maarrrrr ik heb me in de loop der jaren zo ontwikkeld dat ik daarbij nog veel les geef ook, wat ik een leuke combi vind.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik als spw'er heb altijd met plezier gewerkt, eerst op een kinderdagverblijf later op een vaste groep op de buitenschoolse opvang. Toen het echt niet meer ging, ben ik geheel afgekeurd. Nu ben ik een thuisblijf moeder en geniet volop van mijn jongens en wat ben ik blij dat ik een sterk netwerk om me heen heb. Die zonodig mijn kinderen kunnen opvangen als mijn lichaam weer eens dwars is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nog niet ;) Althans, ik ben van klantenservice naar maatschappelijk werk en toen weer terug naar klantenservice gegaan. Ik vind klantenservice gewoon erg leuk, denk ik. Al zitten er soms ook wel baaldagen tussen, maarja, waar niet... ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik ben als verpleegkundige begonnen, ben medisch administatief medewerkster geweest, werkte in een kunstwinkel, bejaardenzorg, activiteiten begeleidster, pedagogisch medewerksterop een orthopedagogisch centrum en nu op de op de
    PSZ. maar ja ik werk ook al 33 jaar.....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik denk dat als je je passie volgt het nooit verkeerd is.
    En zo te lezen heb jij de juiste beslissing gemaakt om op latere leeftijd nog weer een cariere switch te maken.

    Groetjes Sas

    BeantwoordenVerwijderen